Allmänt

Intebakis och sommarblommor

Trots att jag drack alkoholfritt igår kände jag mig nästan bakis när jag vaknade i morse. Förmodligen för att jag kom i säng mycket senare än vanligt. Men dagen gick, jobbet jobbades som vanligt inne på kontoret och till lunch blev det take-away-nudlar från Tokyo.

Solsken utanför fönstren var trevligt efter den senaste veckans ombytliga väderskurar som kommit och gått. Sen åkte jag hem och det gick långsamt bakom en lång karavan och längs väggren och ute på fälten står vallmon i full blom. Bönderna hatar dom säkert, men fint är det när de lyser rött.

Efter att ha parkerat bilen, lämnat väskan och toalettat så cyklade jag bort till den andra mataffären. Bara för att vädret var så trevligt och jag behövde saker till kylskåpet.

Först var det dag, sen kom kväll

Det var en mötes- och planeringsdag idag. Typ den sista innan sommaren. Det var genomgång av saker och diskussioner om annat. Sen åkte jag och en kollega med sex stora svarta sopsäckar med pant till pantstationen. Sen köpte vi öl och chips för pengarna eftersom det vankades sommarfest.

Eftersom vädret var minst sagt svajigt, så höll vi oss inomhus den här gången (till skillnad från förra året). Idag blev det lugnt häng med bland annat TV-spels-turnering (med ett spel som en av mina kollegor har skapat och byggt) som sen följdes av grillmiddag. Det var najs.

Sen strax innan tio-snåret åkte jag hemåt.

Bzz bzz batteribrist

Ugh, det var en seg morgon idag. Segt blev det också när jag stod och trimmade skallen och hakan i morse och halvvägs så dog batteriet. Tydligen har den inte laddat nog sen sist (den börjar kanske bli lite trött också eftersom den har många år på nacken). En stunds laddning räddade dagen från att jag skulle gå omkring och se ut som … jag vet’e f-n.

Jobbet rullade på ganska mycket som vanligt och det blev en plocksallad till lunch eftersom lunch­menyerna i kvarteret såg tråkiga ut och nu är det bara elva dagar kvar tills min semester kickar in. Jag längtar.

Man gör en söndag: Lättja och irritation över dumheter

Söndaglugnet med skön sovmorgon. Sen upp till en kaffefika en stund och den efterföljande strosen som var ganska oskön. Det var blåsigt och temperaturen var inte alls speciellt behaglig.

När jag kom hem så kom jag på min granne (igen) med att står och mata fåglarna på terrassen och ännu gång sa jag åt henne att hon inte ska hålla på med det. Då kommer hon med kommentaren ”Vad tama de är, men oj vad de skiter ner”. Nähä, åh fan, tänker jag och funderar på om hon är korkad, för vad f-n tror hon när hon står och matar kajor, fiskmåsar och såna större fåglar som bajsar blaffor?

…och nu kom regnet, så jag håller mig inne tror jag.

Lördagskaffet och småbestyr

Förmiddagen gjordes traditionellt. Det var kaffe på kafé som följdes av den lilla strosen efteråt. Efter det åkte jag till en av grannstäderna och handlade saker jag behövde. Bland annat gardinstänger till exempel. Sen åkte jag hem igen och hängde upp gardiner i sovrummet. Dubbla och tjocka som både mörklägger och förhoppningsvis dämpar lite ljud utifrån.

Först dag, sen kommer helg

Det blev fredag igen och tiden fortsätter att försvinna väldigt snabbt. Som vanligt var det en dag vid köksbordet där jag satt och pillade med lite allt möjligt. Nedräkningen mot semestern fortsätter och nu är det bara två och en halv vecka kvar. Jäklar vad skönt det ska bli.

Jag passade på att vädra idag också när jag satt hemma och eftersom det blåste lite ute. Det är ju bra med frisk luft och få ut dammet som yr, men helskotta så kallt det blev i den lilla lyan. Efter lunchen, när jag stängde dörren, satt jag och huttrade.

Men nu är det helg och det är skönt. Den påbörjades med en liten AW nere i hamnen med ett par glas vin. När solen försvann bakom molnen blev det lite för oskönt och då cyklade jag hem igen.

Livet, det rullar på väldigt mycket som vanligt (vardagen liksom)

Ännu en dag som kom och gick. Som vardagar gör när man jobbar inne på kontoret. Det var saker som gjordes. Ett dokument som städades. Prat som pratades och så vidare. Sen åkte jag hem genom en sommarsolig östgötaslätt.

Aha, det är onsdag idag (ännu en dag av veckovillhet)

Nu är det fel dag igen (som det verkar vara mest hela tiden i min värld). Idag känns det konstigt nog som att det är igår. Jag satt och filijokade med småsaker på förmiddagen och sen blev det kyckling­wok med vietnamesisk curry och jasminris till lunch innan eftermiddagen fortsatte med möte med mina skånska kollegor och lite annat innan jag kunde åka hem till min lilla stad. Till onsdags­kväll. För det är ju tydligen onsdag idag.

Brist på sömn och tekniknyheter som (nästan) får en att somna

Men så surt. Natten till idag blev ryckig. Jag vaknade flera gånger, sov oroligt och ytligt. Så när jag vaknade var jag inte utsövd alls. Tvärtom. Seg som sirap och trött som … en trött person. Dagen gick ändå. Det jobbades med lite ditt och datt.

Jag kollade med ett halvt öga på Apples WWDC-presentation igår kväll om kommande OS och mjuk­varu­nyheter och det var ju direkt tråkigt att lyssna på. Största delen var prat (och tjat) om Ai och jag är så trött och mätt på det där ordet att jag nästan kräks. Extra ointressant blir det också eftersom de pratat (och inte levererat) om mycket av det här i ett par års tid. En del av nyheterna får vi dessutom vänta ännu längre på eftersom EU-krav måste uppfyllas.

Sen åkte jag hem genom regn, regn och regn. Bitvis rejält och nästan så att vindrutetorkarna inte hann med. När jag kom hem fick jag tända lamporna.

Måndag och en liten låda

Man gör en måndag och idag väcktes jag mitt i en dröm där jag skulle bygga en klocka av stearin. Uppvaknandet (alarmet) störde mig, för jag vill ju veta om jag fick igång klockan eller ej. Jag får försöka fortsätta på den i natt och se om jag lyckas.

Jobbet gick. Idag också med medhavd lunchlåda för ovanlighetens skull. Jag gjorde bacon- och broccolipasta igår och resterna räckte till idag (dessutom, jag kom ihåg att ta med den!).