Alliansen vs. Oppositionen

343 människor har varje dag det senaste året gått ut i arbetslöshet.
70 000 fler har hamnat i utanförskap. (Lars Ohly)

I partiledardebatten igår slängdes orden fram och tillbaka. Som när Ohly sa orden här ovanför. Höger eller vänsterpolitik hade nog inte gjort någon större skillnad. Att vi har gått igenom (och fortfarande befinner oss i) en global ekonomisk kris har kanske glömts bort. Jag tror inte att det hade sett ett dugg annorlunda ut (på arbetsmarknaden) om oppositionen hade suttit vid rodret.

Läs andra bloggar om , , , , , , ,

30 kommentarer

  1. Svara
    BG tor 21 jan 2010, 13:01

    Blir Mona Sahlin statsminister emigrerar jag, på riktigt.

    • Svara
      Janne tor 21 jan 2010, 13:17

      Du får söka politisk asyl i Norge.

  2. Svara
    v@smp.se tor 21 jan 2010, 14:54

    Jo, det hade varit mindre jakt på sjuka. De hade haft det bättre.

  3. Svara
    v@smp.se tor 21 jan 2010, 14:59

    Och du hade haft lite lite mindre pengar att slösa med, ingen större skillnad på livskvalitet för dig skulle jag tro, du bloggar ju, men en himla skillnad för en sjuk med Giriga Alliansen.

    • Svara
      Janne tor 21 jan 2010, 15:14

      Ja, jag bloggar och det tjänar jag inte en krona på.
      Jag jobbar och sliter som de flesta andra.

      Att vara så slapphänt som socialdemokratin har varit genom alla år är inte svaret … och ja, självklart tycker jag att sjuka ska få vara sjuka. Men är man frisk och kan jobba, då ska man inte vara sjukskriven eller för den delen bli förtidspensionär (och ja, det var ganska vanligt förekommande att folk förtidspensionerades till höger och vänster, allt enligt socialdemokraternas linje). Och nej, jag säger inte att alliansen är bättre (eller sämre), men att ta tag i ett vridet system är nog bara bra – och det svider innan det lagt sig tillrätta.

  4. Svara
    v@smp.se fre 22 jan 2010, 10:15

    Vem bestämmer om en människa är sjuk är sjuk eller inte. Vet du om en människa är sjuk eller inte?
    Det låter lite som en cynisk människosyn som går ut på att en del är lata och bara tigger. Duktiga som du ska ha mer pengar – då blir det bra?

  5. Svara
    v@smp.se fre 22 jan 2010, 10:18

    Ps
    undrar även om du kan berätta för alla som blir utförsäkrade nu var de ska jobba? Det verkar som om en del sitter i en tunnel hela dagarna och tror saker om verkligheten. Var är alla jobb som de ”inte sjuka” ska jobba med?

    • Svara
      Janne fre 22 jan 2010, 10:51

      Det finns nog jobb både här och där om folk bara slutade att vara så kräsna.

  6. Svara
    Frank fre 22 jan 2010, 12:24

    Jag håller med dig hela vägen fast jag tror statsskulden hade vart ännu högre om (s) hade haft makten under den här perioden.

  7. Svara
    v@smp.se fre 22 jan 2010, 12:47

    Men vet du det med säkerhet egentligen, kan du bevisa det?

  8. Svara
    v@smp.se fre 22 jan 2010, 12:50

    Ge gärna exempel, var finns de jobben som du tror en del är för kräsna för att ta. Konkreta exempel. Eller tror du bara att det är så? På vilket sätt är de för kräsna menar du i så fall? Lön, villkor, arbetsmiljö, eller vad menar du? Ge exempel, kom igen, du kanske vet flera lediga jobb som de ”påhittade sjuka” kan ta?

  9. Svara
    v@smp.se fre 22 jan 2010, 15:30

    Statsskulden får inte öka alltför mycket, det sätter reglerna i EU stopp för, då får vi inte vara med i valutasamarbetet, jo vi är redan med där, det enda steget som saknas är att gå över till Euro. Så inte ens S eller V kan överskrida lånetaket. Då får landet böter.

    De gamla I-länderna i Europa har alla problem med arbetslöshet, jobben försvinner till arbetare i länder med lägre lönekrav. Så var finns de där jobben som en del påstår finns om de arbetslösa inte är så kräsna? I Polen kanske? Ryssland? Da da?

  10. Svara
    Mikeeee fre 22 jan 2010, 15:58

    Åh, härliga alliansen!!! Jag håller med BG, om Mona blir statsminister då måste jag nog emigrera.

  11. Svara
    Janne fre 22 jan 2010, 16:12

    v@smp.se Jobben kanske finns var som helst. Jag säger inte att det är enkelt, men man får väl ställa sig på McDonken, städa trappuppgångar, diska på en restaurang eller vad det nu kan vara om man måste.

  12. Svara
    v@smp.se lör 23 jan 2010, 00:10

    Men bäste Janne, du fantiserar ju bara. McDonald’s har redan all personal de behöver och får in massor med ansökningar. Alla sådana företag drunknar ju i spontana ansökningar. En del företag törs inte annonsera för att de skulle få avsätta tid för att lägga brev i säckar. Du har nog som många andra suttit hemma på kammaren och trott saker om verkligheten. Det du nämner att det finns jobb om man letar, det gällde på din tid vet du, det är några år sen du… Du får hänga med lite bättre i tiden innan du uttalar dig om folk är lata, sjuka i onödan eller kräsna. Jag tror faktiskt att du bara hittar på utan att egentligen ha en enda kontakt med McDonald’s personalavdelning eller någon arbetsgivare som behöver anställa. Eller hur. Visst är det så.

    Jag har själv anställt och vet hur många desperata ansökningar folk skickar, man får gallra rejält i högarna.

  13. Svara
    Janne lör 23 jan 2010, 00:59

    Må så vara att du tycker att jag sitter på kammaren och fantiserar, men många folk tycks ju få jobb om de är duktiga och ambitiösa. Jag har sett det bland familj, vänner och bekanta. Blir man arbetslös idag får man helt enkelt, om man inte hittar det jobb man vill ha, sänka sina krav och söka sig någon annanstans och jag säger inte att det är lätt.

    Jag tycker, som jag redan sagt, att det är en självklarhet att man ska ha ersättning när man är arbetslös eller sjuk, men eftersom systemet tidigare tillät det, fanns det människor som utnyttjade det. För varför jobba, när man får pengar för att vara hemma.

    Jag har sett det och med all säkerhet du också.

  14. Svara
    v@smp.se lör 23 jan 2010, 02:43

    Javisst kan man få jobb om amn har rätt kompetens och en personlighet som passar in, ja det har säkert funnits dem som fuskat, men jag vänder mig mot den attityd som finns att ALLA fuskar och därför ska ersättningar sänkas osv. Det är lite som om en hel skolklass ska sitta kvar bara för att xxxxx inte skötte sig på lektionen.

    När det gäller jobb så är det ett faktum att det inte finns jobb till alla, jämfört med Sveriges guldålder har hundra tusentals jobb försvunnit genom effektivisering, utflyttning av fabriksjobb osv. De som har aktier i företagen söker alltid efter högsta vinsten och då flyttar man produktionen till låglöneländer för att maximera vinsten. Krasst har vi så höga löner att fabriken flyttar för att göra produktionen mer lönsam.

    Det här är ett problem för de gamla I-länderna som blivit omsprugna av t ex Kina. På glödlampor och kläder står det inte längre ”Made in Borås” eller ”Made in Motala”. Det står ”Made in China”, eller hur.

    Offentlig sektor skär också ned, speciellt nu när antalet anställda minskar i privat sektor pga lågkonjunkturen och därmed skatten till staten. Utöver lågkonjunkturen har regeringen sänkt skatten så att ännu fler måste sluta i offentlig sektor. Vad går då på pengarna som de som har jobb fått i sänkt skatt. Tja, resor och prylar t ex. Hur många jobb skapades det i Sverige av att köpa en till TV från Taiwan (eller annat land) och ytterligare en utlandsresa?

    Ja, du fantiserar om var jobben finns, men för en sjuk som inte fuskar eller fantiserar är det rena h-e att få ekonomin att gå ihop, livskvaliteten sjunker och humöret med. De har ett litet helsike att skicka in papper till FK och andra myndigheter. Är det då ditt råd att de ska ringa till McDonald’s? Men där är det redan fullt och en lång lista på folk som vill jobbba.

    Bland dina vänner och de som du refererar till så är det säkert så att det går att få jobb, men utanför den kretsen så kommer verkligheten nog ganska jobbigt nära en annan bild av hur bra vi har det i Sverige just nu.

    Om du tycker det är rätt att kapa åt dig några hundralappar mer på bekostnad på en sjukskrivens matkonto så ja, det är ditt val. Jag föredrar att vara lite mer solidarisk.

    Om du menar att folk ska flytta dit jobben finns eller ta det som finns, ja då finns det nog inte i Sverige tyvärr.

    Men bra att du vill vara öppen och diskutera om det. Regeringens politik går just nu ut på att köra tillbaka Sverige till 1800-talet. Ett annat problem är att jobben försvinner pga kapitalägarnas också vinstintresse. En dag kanske de tycker att en ditt jobb görs billigar och bättre i Estland eller annat land, ja då står McDonalds där med flaggan ”Välkommen”? Tror du?

    • Svara
      Janne lör 23 jan 2010, 10:49

      v@smp.se: Egentligen orkar jag inte svara, men vad får dig att tro att jag skulle vara mindre solidarisk?

  15. Svara
    v@smp.se lör 23 jan 2010, 02:52

    Ja du får ursäkta felstavningarna i den sena natten. Tack för debatten!

  16. Svara
    v@smp.se lör 23 jan 2010, 02:59

    Och bara en hälsning till ”Mikeeee”: Jag hjälper dig gärna flytta när Alliansen har förlorat valet. För det är vad jag jobbar för. De som jobbar med stor lön har fått mer pengar att spendera, de som är sjuka på riktigt har fått ett helsike. Jobben har inte blivit fler och stadsskulden har inte försvunnit, tvärtom. Vad vann vi på att dela upp Sverige i vinnare och förlorare?

  17. Svara
    BG lör 23 jan 2010, 12:10

    Det är ju och har varit och kommer antagligen alltid att vara de rödas svar på alla problem att bygga ut offentlig sektor mer och mer, sjukskriv, förtidspensionera hit och dit, trolla med siffror m.m. Den stora frågan är: Vem ska betala för alla sjuka, förtidspensinerade, riktiga pensionärer, barn m.fl. när det inte är några kvar som drar in pengar till samhället. Om vi har för generösa sjukförsäkringar kommer dom utnyttjas av dom som inte är sjuka, och då har vi inte pengar över till dom som verkligen behöver det. Samma sak med arbetslösheten. Höga skatter leder bara till svartjobb och fusk. Tyvärr har inte Sverige dom fördelar vi hade efter kriget med en blomstrande industri m.m. Nu är det nya spelregler, då måste man anpassa sig.

  18. Svara
    Mikeee lör 23 jan 2010, 13:15

    Bäste v@smp.se, tack för att du kan hjälpa mig att flytta. För att ha en sådan Kalle Anka-politiker som Mona till statsminister är ju skrattretande, hon har ju för övrigt själv varit en fuskare…

    Förresten så måste du väl någonstans innerst inne hålla med om att systemet som var förut inte fungerade särskilt bra? Det är ju vida känt att de sjukskrev hellre för att hålla t.e.x. arbetslöshetsnivån nere. Allt för att snygga till siffrorna… Jag säger inte att det nya systemet är helt fläckfritt men man kanske kan ta lärdom av de fel och brister som uppstod och rätta till dessa? Det tar ju tid att införa nya saker. Men det är klart, du verkar ju bara se på ditt sätt.

  19. Svara
    v@smp.se lör 23 jan 2010, 14:32

    I botten handlar det väl om hur man vill se på människor, som medmänniskor eller som konkurrenter. Så jag förstår att ni inte orkar svara, eller tycker att jag vill bara se det på mitt sätt.
    Ja, det stämmer att jag vill se det på mitt sätt. För jag tycker det är mer rätt att bry mig om, än att tänka mest på mig själv. Men man väljer väl efter hur man blivit uppfostrad kanske?
    Som tur är har jag mer insyn än er hoppas jag, jag är ju aktiv och påläst. Det ger förhoppningsis en mer rättvis regering i höst.

  20. Svara
    v@smp.se lör 23 jan 2010, 14:35

    Och Mikee: ”alla” har fuskat på något sätt någon gång, men lyssna mer på vad partiet vill än på partiledaren. Det är typiskt vardagsrumspolitiker att bara uttala sig om kläder, väskan och chokladaffärer. Att läsa på och gå på möten kräver lite mer av intellektet.

    • Svara
      Janne lör 23 jan 2010, 14:42

      Som tur är har jag mer insyn än er hoppas jag, jag är ju aktiv och påläst. Det ger förhoppningsis en mer rättvis regering i höst.

      Ha ha ha, vilken tur för dig att vi andra bara är ”vardagsrumspolitiker” som inte fattar någonting. Vad är det som får dig att tro att jag och de andra som skrivit här inte lever i verkligheten? Din syn på vad andra har för åsikter och funderingar säger mer om dig än mig.

  21. Svara
    v@smp.se lör 23 jan 2010, 14:58

    Ha ha ha klart du lever i en verklighet, men den verkar vara ganska liten och du är inte särskilt kunnig i hur andra har det utanför din krets. Ja, det är jobbigt att ta in det, eller hur 😉

  22. Svara
    Janne lör 23 jan 2010, 15:02

    Jorå, och din verklighet är större, bättre och mer rätt. Det måste vara jobbigt för dig att det finns folk som inte tycker som dig.

  23. Svara
    v@smp.se lör 23 jan 2010, 15:09

    Nejdå, det tar bara mer tid att få dem att förstå, de som inte är så pålästa tar bara mer tid att föklara för. Den som vet minst är oftast den som är mest bestämd i sin åsikt, det är liksom klart när grannens pojk är på ett visst vis, då måste ju alla andra vara likadana, eller hur, visst tänker du lite så. Du har pratat med några stycken och vips så bestämde du dig för hur folk är.
    Allt handlar om kunskap. Läs gärna lite fakta och politik, så blir du lite mer allmänbildad också. Du kan ju ligga i soffan så blir det inte så jobbigt för dig. Använd läslampa bara så du ser bra.

    • Svara
      Janne lör 23 jan 2010, 15:26

      Oj, det får mig att tänka på det där uttrycket ”du får tänka hur du vill, bara du tänker som mig”.

      I min värld är jag både allmänbildad, nyfiken och intresserad. Må så vara att jag gillar att ligga på soffan, men det betyder inte att jag inte hänger med, träffar människor och läser om det som intresserar mig – och nej, jag baserar inte mina omdömen om människor på det enkla sätt du vill göra gällande.

      Så lika mycket som den bubbla du tycker att jag befinner mig i, borde du ta ett kliv ur din.

  24. Svara
    Mikeee lör 23 jan 2010, 16:55

    ”den som vet minst är oftast den som är mest bestämd i sin åsikt”… Det skrev du själv och det verkar som du är väldigt bestämd i din åsikt.

    För övrigt så bidrar jag nog ganska så bra till det svenska samhället.

    Sen verkar det ju inte som du riktigt har fattat. Ingen av oss som har deltagit i den här ”debatten”, som jag har förstått det, tycker att sjukskrivna inte har rätt till ersättning. Det är klart att de ska ha det. Det är ju bara de som utnyttjar systemet och som ”fuskar” till sig ersättning som man behöver komma åt. Eller???
    Du kanske själv har varit en fuskare som de har kommit åt och som nu sitter och surar över detta och hoppas att bidragssamhället ska återinföras?

    Jag är en person som gärna och oftast sätter andra före mig själv och bidrar gärna till att andra ska ha det bra, men tycker inte om när andra ska utnyttja det fast de inte behöver!
    Tur att vi lever i ett land (ett tag till 😉 där man får tycka och tro som man vill!

Skriv en kommentar eller berätta något kul – då blir jag glad!


Den här webbplatsen använder Akismet för att minska skräppost. Läs om hur din kommentardata behandlas.