JULI 2005

SÖNDAG 31 JULI 2005: Semester

Slappade mest hela dagen och gjorde ingenting. En riktig gringo-dag.

LÖRDAG 30 JULI 2005: Semester

Det finns kvällar, när man är ute och festar med sina vänner då allt ”flyter” och bara känns så jävla bra. I kväll var inte en sån kväll. Visst, det var trevligt på alla sätt, men det funkade inte. Kula saknades, det var det där tomrummet som gjorde sig påmint. Och jag fick det över mig, allt det där som jag lagt åt sidan under några veckor kom tillbaka och sparkade mig i magen.

Regn mest hela dagen. Det dåliga vädret hjälper väl också till. Jag blir ju inte gladare av det i alla fall.

Gjorde inte så mycket. Vi var hos Anders på kvällen och spelade lite kort (Chicago) och för en gångs skull så vann jag … även om det var väldigt jämnt. Senare så gick vi bort till Källar’n och drack en öl … och så fortsatte vi bort till Magget.

FREDAG 29 JULI 2005: Semester

Idag blir det bilder: Anders, Oscar, Marie och jag var på en dagsutflykt till Kolmården och kollade på djuren som sitter där i sin fångenskap. Det var trevligt.

Nallarna fick godis när vi var där.

Delfinerna hoppade så snabbt att jag inte riktigt hann med.

Sälarna ser ut att verkligen njuta av att lata sig.

Flamingos ser verkligen jättelustiga ut.

Den här besten satt mest och gjorde ingenting … men shit … det var en riktigt bitig kille.

Inne på Tropicarium så sprang de här små gynnarna lösa (en apa av något slag). Snabba små rackare. Varje gång jag skulle ta en bild så skuttade de bort … nästan som om de gjorde det för att retas.

Ugh … tänk att möta en sån när man badar. Hela munnen bara kryllar ju av vassa tänder.

TORSDAG 28 JULI 2005: Semester

Var i Ödeshög (!) och kollade in ”Johanna Marknad” som var där nere … och det var ingenting för mig … men jag köpte en chokladdoppad munk, och det var gott.

Såg Världarnas Krig … och den var faktiskt ganska bra för att vara en sån där Hollywood-jorden-går-under-mastodont-film.

På kvällen var Oscar, Marie, Anders och jag och käkade på Hörnet igen. Mmm … mums filibaba.

ONSDAG 27 JULI 2005: Semester

Var på Myntbacken en stund och solade utan att bada. På eftermiddagen gjorde jag mest ingenting. På kvällen var vi hemma hos Kim och käkade lite ta-med-mat från kinesen. Drack några öl och spelade TP och Risk. Efter det gick vi ner till Hörnet och drack ett par öl där.

TISDAG 26 JULI 2005: Semester

Jag slog i min stortå så förgrömmat i natt … aj satan och fy f-n … halva nageln vek sig uppåt och det gjorde skitont. Den gick inte av, men nu har jag ett plåster över tån och nageln så att den ska ligga stilla på plats.

Gick upp vid efter elva någon gång och duschade, gjorde mig i ordning och åt lite frukost och tjohooo! Solen skiner idag!

Åkte ut till Daniel och hälsade på en stund, och så gick vi till Ladan och fikade en stund också.

Var på Omberg med Anders, Niklas och Sofia. Vi klättrade upp till hjässan och kollade ut över landskapet. Efter det köpte vi en glass och åkte hem igen. Betalade mina räkningar … suck … och sen på kvällen låg jag hemma och gjorde mest ingenting.

Niklas och Anders på toppen av Omberg. Niklas bad om att få vara med på bild här på sidan. Så varsågod Niklas, här är du nu!

MÅNDAG 25 JULI 2005: Semester

Vaknade av mig själv vid halv elva, gick upp och gjorde mig lite frukost som jag åt samtidigt som jag kollade nyheterna på de olika tidningarna. Tog mig sen en dusch och gjorde mig i ordning … och det svenska sommarvädret tydligen vägrar att bli bättre.

Man kan faktiskt se en häst där i bakgrunden.

Framåt kvällen åkte vi iväg och besökte Mantorptravet och spelade bort lite pengar … eller … jag spelade faktiskt inte bort någonting. Trots spelande och satsande på hästar hit och dit så gick jag plus minus noll. När vi kom hem efter travet så gick vi till Hörnet och drack öl … och det slutade med att vi hamnade på Måndagsklubben … suck … jag är för gammal … det var alldeles för mycket folk så man kunde knappt röra sig där inne och återigen så kände jag mig nästan som en ”farsa på sta’n”, så efter bara någon timma eller något sånt så gick jag hem.

SÖNDAG 24 JULI 2005: Semester

Var ute på Ladan och fikade frukost, efter det en tur ner till slottet och kollade in medeltidsmarknaden, men det var direkt skittråkigt så vi gick hem och kollade på en film istället. På kvällen var jag hemma hos Daniel och Martina en stund och hälsade på.

LÖRDAG 23 JULI 2005: Semester

Började dagen med engelsk brunch hemma hos Maria med henne och Ollie och alla de andra. Det var svulligt och gott … ägg, bacon, korvar, toasts och hela schabraket.

F-n, nu har det varit skitväder i en vecka. Jag vill ha tillbaka solen!

Resten av dagen gjordes mest ingenting och på kvällen satt vi hemma hos mig, spelade lite kort och drack några öl. Efter det gick vi till Källar’n och drack en öl, sen till Hörnet och sen tillbaka till Källar’n igen.

FREDAG 22 JULI 2005: Semester

Vaknade vid klockan tio och gick upp nästan direkt. Åt lite frukost och gjorde mig i ordning. Gick sen ner till banken och tömde min sparbössa; 1466 kronor blev det som hamnade på mitt ”reservkonto” … det kan ju vara bra att ha någon dag om jag skulle få dåligt med pengar. Gick sen och fikade med Anders, Oscar och Kim. Satt där någon timma och tog sen en lite stroll på stan innan jag gick hem och diskade och gjorde i ordning i mitt kök.

På kvällen var vi på Källar’n, käkade lite mat och fortsatte sen kvällen med lite svirande.

TORSDAG 21 JULI 2005: Semester

Jag har fått en muskelinflammation i min axel. Det är med all säkerhet efter att ha stått och putsat på bilen igår. Det gör ont som f-n så fort jag lyfter på armen. Skit.

Idag gjorde jag, Oscar och Anders en liten utflykt ner till Eksjö. Vi åt lite lunch på något ställe (stekt falukorv med potatis och stuvade morötter) och strosade runt på stan litegrann. Var hemma hos Anders så att han fick kolla sin post och sen åkte vi hem igen.

På kvällen såg vi halva ”liftarens guide till galaxen”, men det var något fel på skivan, så det blev till att avbryta. Men den verkade inte vara så bra som jag trodde att den skulle vara.

ONSDAG 20 JULI 2005: Semester

Jebus vad fort tiden går när man har roligt … men vad hände med vädret? Det där varma nästan tropiska vi hade härom veckorna är som bortblåst. I morse (tja, vid strax efter elva i alla fall) visade termometern på 18 grader i skuggan. Det känns ju knappast som tropisk värme.

Efter det dagliga fikandet med de andra så åkte vi ut till Daniel och lånade hans trädgård. Vi hade biltvättardag. Så där stod vi och putsade och fejade i flera timmar. Inte kul alls faktiskt.

På kvällen blev det mat på Källar’n, och en öl … sen gick vi upp till Hörnet och drack fler öl.

MÅN-TISDAG 18-19 JULI 2005: Semester

På måndagsmorgonen åkte Micke och jag ner till Niklas morföräldrars sommarstuga på Fyrudden i Gryts skärgård, de andra åkte igår, så de var redan där … och där var det total lättja som rådde. Vi fiskade lite, åt på Fyruddens värdshus (som inte var mycket att hänga i julgranen, men maten var god). På tisdagen åkte vi hem igen, stannade i Söderköping och åt en vulgärt stor glass som inte gick att äta upp (den var väl god en liten stund, men efter ett tag blev det bara för mycket).

Micke fick napp på en jättestor Gädda och sekunden innan den skulle i båten brast linan. Själv fiskade jag i princip inte alls, jag styrde mest båten. (På bilden är det Anders som håller i en nyfångad Aborre.)

SÖNDAG 17 JULI 2005: Semester

Blev väckt av Niklas som ringde och efter att ha kravlat mig ur sängen och in i duschen, gjort mig i ordning och allt det där så blev det pizza (igen) … och när jag satt där på pizzerian med de andra och svullade så kom det in en man och beställde en pizza och jag fick en sån enorm lust att härma allt han sa, sådär högt och rakt ut härma rösten och orden. Jag fick nästan bita mig i tungan för att stoppa mig själv. När jag berättade det för de andra efteråt tyckte de att jag var konstig. Vadå, är det bara jag som får konstiga idéer i huvudet?

Lättja såklart, med filmen ”Million dollar baby” som var ganska bra.

Det är inte bara tidningarna som lider av nyhetstorka såhär på sommaren. Jag själv också. Jag har verkligen ingenting vettigt att berätta alls idag … fast det är ju ungefär som vanligt alltså.

LÖRDAG 16 JULI 2005: Semester

Var på ”Ladan” och fikade med de andra, och senare på eftermiddagen var det total lättja som rådde under några timmar. Mötte upp med Lotta, Micke och alla de andra och var nere i hamnparken och hängde med dem en stund och lekte med barnen.

Var hos Anders på kvällen och käkade god mat och drack öl och sprit. Senare gick vi till Källar’n och fortsatte festandet där. Var hemma vid halv tre och somnade på en gång.

FREDAG 15 JULI 2005: Semester

Det ska bli åska. Enligt Aftonbladet ska det bli ”Extrem åska”. Coolt. Jag gillar åska. Jag gillar när det dundrar och blixtrar. Om det nu inte är alldeles rakt ovanför mig förstås. Då kan det bli ganska … otäckt är inte rätt ord … smånervöst istället.

Dagen ängades åt lättja och att se filmen ”Aviator” och den var faktiskt helt okej. På kvällen gick vi till Wasa och käkade och sen kom åskan … coolt. Det blixtrade mest hela tiden en stund … och så kom regnet från helvetet precis när vi skulle gå över till Källaren, så på det lilla 25-meters-springet blev vi blöta i alla fall.

TORSDAG 14 JULI 2005: Semester

Jag och mina vänner gjorde ett försök till sol och bad på Myntbacken, men molnen var i vägen så vi gick till GK och fikade istället, kaffe och äppelkaka med vanlijsås … mmm … det var gott det. Efter det gick jag hem och somnade på soffan en stund. Det var precis vad jag behövde.

Idag har jag förresten börjat fjälla på bröstet … men det var ju ganska väntat.

På kvällen var vi på Hörnet och käkade god mat och drack några öl och efter det gick vi ner till Källar’n och drack en öl till … och jävlar vad mycket mygg det var. I vanliga fall kanske jag får två-tre myggbett på hela sommaren, men idag var de väldigt aggresiva och jag fick två stycken nästan på en gång. Jag undrar var de kommer ifrån? Vad vill de? Vad fyller de för funktion? Varför är de så extremt enerverande?

Idag var min sida med på ”Sommarbloggen” så nu är det officiellt. Jag är en tönt … och förresten så kallar jag hellre det här för dagbok, för det är precis vad det är.

Förresten, det kanske betyder att jag nästan har fått årets kvot av myggbett!

ONSDAG 13 JULI 2005: Semester

Lättja! Idag åkte vi till Vätterviksbadet och solade och för första gången i år har jag nu badat! Kors i taket! Men vattnet var faktiskt förhållandevis skönt. Det tyckte till och med jag som är en badkruka av sällan skådat slag. Synd bara att det blåste så förbannat.

Jag förstår inte grejen med husvagn … eller, jag menar, jag förstår visst konceptet husvagn; att kunna åka runt lite och bo bekvämt på olika platser här och där. Men jag förstår inte grejen med att ha en husvagn och sen åka till en camping och bo där, på samma ställe hela sommaren. Är det inte bättre att köpa sig en liten sommarstuga i såna fall?

På kvällen var vi på Hörnet igen (som vanligt alltså) och hade det trevligt en stund. Efter det gick jag hem och gringodegade.

TISDAG 12 JULI 2005: Semester

Idag höll jag mig undan från solen hela dagen eftersom gårdagens överdrivna solande gjort mig onaturligt röd, ja kanske till och med nästan lite lilaaktig på vissa delar. Tänk om jag skulle bli blå … jag skulle ta på mig en vit mössa, vita byxor och se ut som en Smurf. Ha ha ha, det skulle vara en kul syn!

Var och fikade med Cattis på Klostervillan och förutom det så gjorde jag inte så mycket mer på da’n. Det blev en kebab på Kebabbaren och sen en kaffe på Hörnet med de andra.

Min lägenhet är så varm. Solen ligger på mest hela dagen. Jag har ingen termometer men jag gissar att när det är som varmast så ligger säkert temperaturen uppåt trettio grader.

MÅNDAG 11 JULI 2005: Semester

Började dagen med en frukostfika på GK, spenderade sen hela dagen i Borghamns hamn med solande och nu ser jag ut som en kokt kräfta … smart som jag är smörjde jag bara in axlarna och inte rygg, bröstet, benen … suck … så nu får jag smörja mig med Aloe Vera mest hela tiden. Och ändå tänkte jag på att jag skulle vara försiktig eftersom jag inte har varit i solen förrän nu.

SÖNDAG 10 JULI 2005

Tiden går så fort och läker inte alls alla sår, den gör det bara mindre blödande. Idag har det gått en månad sedan Kula dog.

Trött. Började dagen med en pizza med de andra, efter det gick vi ner till Myntbacken och låg där hela dagen och slöade. På kvällen blev det filmer.

LÖRDAG 9 JULI 2005

Klockan var kvart i tolv, telefonen ringde, jag vaknade och var bakis. Det var Oscar som berättade att han låg på Myntbacken. Själv satte jag mig och åt lite frukost. Jag kände att jag behövde det.

Klippte av mig allt hår! Körde trimmern som en tok genom håret fram och tillbaka så nu är jag väldigt korthårig. Semesterfrisyr.

Var nere på Myntbacken och låg och latade mig med de andra. Sen uppe på Hörnet och käkade lite … på kvällen var vi hos Oscar och Marie och firade henne litegrann eftersom hon fyllde år. Sen ute på stan och svirade runt. Efter lite stojande så råkade jag skrubba upp min armbåge litegrann, inget allvarligt, mest irriterande. De andra nattbadade och jag stod och tyckte att det såg ut som om det var kallt i vattnet.

Skrubbsår är ganska irriterande. Det liksom svider.

FREDAG 8 JULI 2005

Det här kan kanske vara den bästa dagen på året. Efter jobbet så började min fem veckor långa semester: Life is good!

TORSDAG 7 JULI 2005

På förmiddagen var jag och lämnade min jobbdator igen. Den är helt koko … tydligen var hårddisken skadad. Skit!

Terroristattack i London på förmiddagen. Är det bara jag som funderar på om tredje världskriget närmar sig? Jag fick nämligen en sån konstig bild i huvudet att alla terroristgrejer som skett de senaste åren är en sån där grej som snart utlöser något värre, något större… I hope not!

TISDAG 6 JULI 2005

En människa, som är lite bekant till mig, sa idag efter att London utropats till värd för OS 2012:

”Ååååh, fick London det! Gud vad kul!”. Grejen är den att jag är övertygad om att människan hade reagerat exakt likadant om Paris hade fått det.

Idag var det en sån där dag när det egentligen inte hände någonting … av värde att skriva om i alla fall. Jo förresten, jag har ju haft min jobbdator på lagning … och efter att fått den tillbaka och fixat och donat så upptäckte jag att den fortfarande var helt koko!

På kvällen blev det en promenad i solen och glassätning med Oscar och Marie … och så satt vi i Hamnparken en* stund med Kim, Camilla, Niklas och Anders. Senare dracks det en öl på Källar’n också.

* ”En öl” betyder som alla vet två öl. ”Ett par öl” kan betyda hur många som helst.

TISDAG 5 JULI 2005

Morgontrött igen. Suck. Och jag vet ju att snoozning är idiotiskt, ändå kan jag inte låta bli. Det är ju så skönt att somna om.

Aftonbladet ringde idag för en kort intervju till ”Sommarbloggen” och jag känner mig inte riktigt bekväm att bli intervjuad. Jag vet aldrig riktigt vad jag ska säga och i mitt huvud låter mina svar så otroligt töntiga. Nu var det ju i och för sig ingenting speciellt hon frågade om, men ändå … vi får väl se vad hon får ihop av det.

Solen skiner och det är så löjligt trevligt väder ute. Det är ju typiskt att jag sitter inne på ett kontor som är varmt.

Förresten frågade Aftonbladettjejen också om att jag hade skrivit om Kula … hmm … och även om jag inte skriver om det mer nu här på hemsidan så går det inte en dag utan att det finns i tankarna. Härom dagen stod det i tidningen om begravningen.

Efter jobbet var jag nere på Myntbacken en stund och hälsade på de andra som låg där och latade sig.

Var hemma hos mamma och pappa och la upp mina ljusblå sommarbyxor som jag köpte förra sommaren (men bara använt en gång för att de var lite för långa).

Senare på kvällen hängde jag med de andra; köpte en glass och gick upp till Hörnet och drack en läsk och strosade sen runt på en promenad runt hamnparken.

MÅNDAG 4 JULI 2005

Landet som vi alla älskar att hata … USA … har sin nationaldag idag och Nasa krashar en satellit på kometen Tempel 1 för att få reda på mer om Universums historia och jag undrar såklart; Varför? Jag menar, är det något vi måste veta? Kan man inte lägga (enligt media) de 2,6 miljarderna på något bättre? … på mig skulle till exempel vara en bra idé!

Efter jobbet, när jag kommit hem, så tog jag tag i diskning och dammsugning. Fy f-n så tråkigt, men det måste väl göras. Efter det så gjorde jag något ännu tråkigare … var vid glasigloon och dumpade tomglas … och sen i affären med en säck PET-flaskor … Gah! Ja, jag är ju i alla fall duktig som drar ett strå till återvinningsstacken.

SÖNDAG 3 JULI 2005

Ugh … seg dag idag, det tar på krafterna att festa två dagar i rad så idag har jag inte gjort något vettigt över huvud taget.

Live8-grejen igår såg jag förresten ingenting av.

LÖRDAG 2 JULI 2005

Seg och lite småbakis. Sov till halv elva ungefär. Niklas ringde och efter att ha ätit lite frukost och gjort mig i ordning så gick jag ner till Micasa och fikade med honom, Daniel och Norton. Satt där en timma kanske och gick sen till Källar’n där de andra satt och drack öl (!).

Var hemma och slappade lite … och så en sväng ner till Myntbacken där de andra låg och solade och badade. Satt där i gräset och gjorde absolut ingenting en stund, det var skönt … efter det hem och tog en powernap.

På kvällen var vi på Hörnet och käkade god mat och efter att vi gjort det gick vi ner till hamnparken och spelade ett parti krocket och drack ett par öl. Senare så fortsatte vi upp till Källar’n och drack mer öl och sen till Magget och festade vidare.

Så här fint är det när man passerar Slottet på natten.

FREDAG 1 JULI 2005

Passade på att sluta efter lunch eftersom min dator fortfarande var hos datordoktorn. Åkte hem och mötte upp med de andra. Strosade runt på stan och gjorde mest ingenting. Gick och tog en öl på Valvens uteservering och när vi satt där i godan ro och hade det trevligt så kom ett hällregn av sällan skådat slag. Så vi gick upp till Micke och satt på hans balkong ett tag och efter en stund tittade solen fram igen. Senare, framåt kvällen, så gick vi ner till hamnparken, åt en kycklingrulle och drack ett par öl. När de andra gick på Winnerbäck så gick Niklas och jag upp till Hörnet … där satt Kulas föräldrar och åt, så vi slog oss ner där och satt och pratade med dem hela kvällen. Vid elva-snåret så gick vi ner till Källar’n och festade loss med de andra.

I juni så gick en av mina bästa vänner bort. Under veckorna som följde fram till begravningen skrev jag ner mina tankar om vad som hänt. Det kan ni läsa om här.

I juni gjorde jag också saker … om du klickar här så kan du läsa om det! Vill du veta vad jag gjorde någon annan månad så klickar du här!

Skriv en kommentar eller berätta något kul – då blir jag glad!

Den här webbplatsen använder Akismet för att minska skräppost. Läs om hur din kommentardata behandlas.