Hej Klimatberedningen
Nu vill de höja skatten på bensin ännu mer och en av ledamöterna i Klimatberedningen uttrycker sig ”Folk har råd”
Nej pucko! Folk har inte råd. Folk tvingas att ta sig råd. Det är jävligt enkelt att sitta i Stockholm (med säkerligen en rätt saftig lön) och säga att man ska åka kollektivt (där buss, tunnelbana och pendeltåg är väl utbyggt och det finns förbindelser nästan överallt).
I runda slängar kostar bensinen mig 2000 kronor i månaden för att åka till och från jobbet. Ungefär 60% av dem är moms och skatter (det betyder ca 14000 kronor om året). Utöver det tillkommer vägskatt, bilskatt och allt vad det nu är som kostar med bilen. Jag är för att jobba för en bättre miljö. Jag tycker att det är viktigt att vi tar hand om den. Att vi ser till att den mår bra. Men när klimatberedningen föreslår ytterligare skattehöjningar på bensinen är det något som är snett. Alla de miljoner som redan strömmar in via de olika bensinskatterna. Var tar de vägen?
Och förresten, alla de pengar som ni får in på ytterligare en eventuell höjning – kan ni lova att de oavkortat går till miljöarbete? Nej, jag trodde inte det.
Klicka här och rösta på mig!
Andra bloggar om: Skatt, moms, bensin, bensinskatt, klimatberedningen, dyrt, kollektivt, buss, tunnelbana, pendeltåg, bil, miljö
0 kommentarer
Skriv en kommentar eller berätta något kul – då blir jag glad!
Den här webbplatsen använder Akismet för att minska skräppost. Läs om hur din kommentardata behandlas.
Precis så Janne! Huvet på spiken.
Precis, sedan har de mage att påstå att det bara är att köpa en miljöbil så det blir billigare. Först och främst skulle de ju höja dieseln vilket idag är bland det mest miljövänliga man kan köra om man har partikelfilter, och för det andra så är det inte alla som har råd att köpa en miljöbil.
Vi kan ta dig som exempel, 2000kr i månaden säger du, plus ca 10% på det nu när dom höjer = 2200kr i månaden. Det är inte direkt så att en ny bil med ett lån på 4000kr i månaden bara på något år kommer att tjäna igen de där 200kr du varje månad tvingas lägga ut extra, utan det är bara till för att göra det ännu surare när du tankar.
Hade de betalat 75% av en lämplig miljöbil så nog fan hade jag bytt, men nu är det så att min lilla Golf 1 är allt jag har råd med, och då får jag – precis som du säger – helt enkelt ta mig råd att tanka den.
Dessutom kan dom inte heller göra så att ingen har råd att köra en bensinbil, vilket tyvärr är deras mål. Höjer dom mer och mer så kommer folk tvingas skrota sina gamla bilar (går ju itne sälja de begagnat då ingen har råd att ha dom), och jag tror nog hanteringen av alla skrotade bilar kommer slå rätt hårt på miljön också.
Vår idiotiska klimatberedning har nog aldrig varit utan för Sveriges gränser för i HELA Sverige så har vi färre bilar än vad som finns i många städer i länder som Brasilien,Indien,Kina osv… Där kan man snacka om att man kan påverka miljön, det lilla Sverige kan göra med biltrafiken är som en micrometerstor vattendroppe i all världens oceaner. Undrar när politikerna ska vakna och fatta att det fins en värld utan för Sverige?
”folk har råd” ? Bara på den lilla lilla frasen så ser man ju vad som räknas, inte är det miljön. För att tjäna mer pengar så skyller de på miljön. Hela miljögrejen är en mångmiljardindustri som givetvis de giriga vill ta del av. Vad hjälper det miljön att jag ger pengar för en utsläppsrätt, inte ett skit anser jag. Som ni sagt här, bensinpriset höjs och hjälper det, NÄ.
Allt går ut på att folk ska betala. Bygg ut kollektivtrafikenoch ta inte mer betalt för resan än vad det kostar att ta bilen. När detta är gjort, förbjud biltrafik i vissa områden eller vissa tider. En fabrik ska inte få släppa ut mer skit bara för att den betalar mer pengar. Hur svårt kan det vara, sätt en gräns !
Du har en låg attityd, lite neanderthalsk, nästan. Först och främst är det kul och bra att betala skatt och leva vitt. Sedan är det bra att det svider att åka bil, det är tydligen enda sättet att få folk (och du) att börja läsa kollektivtrafiktidtabeller. Eller också fatta beslutet att skita i signalen och köra vidare, satsa på att höja intäktsnivån i stället. Eller besluta sig för att slutgiltigt bli backstugusittare och köra skottkärra i stället. Det är stora frågor och svåra val. Själv satsar jag på fetare hoj till våren och vassare laddkyl i bilen. Man lever inte två gånger.
En sak som orsakat detta tror jag är att resursteknik(ellernåtsånt)professor Christian Azar för några dagar sen satt och snackade inför riksdagen att om man höjer bensinpriset till 20 kronor så kommer fol att byta till en bil som drar 0,45 liter per mil istället för 0,9 liter per mil.
Det tror jag är en orsak.
En annan orsak kan vara att IPCC skrev att en skatt motsvarande 70 öre per kilogram koldioxid skulle ge rätt effekt, och att dels politikerna inte fattar att ett kilogram (ungefär en liter) flytande fossilbränsle släpper ut 3,5 kilogram koldioxid (därmed ger IPCC:s rekommendation på bränslet 20 öre istället för 70 öre). Men politikerna har heller inte följt en rekommendation från IPCC att ökad skatt ska ske på
Tillbaka till bilar och bränslepris.
Om man vill åt koldioxiden ska man se till att folk kör på det bränsle som släpper ut mionst koldioxid. Diesel torde vara 20-30 procent mer effektivt än bensin. Biobränslet etanol kan (inhemsk i Europa) endast produceras i volymer som motsvarar cirka 5 procent av fordonsparkens totala konsumtion (*), och av det blir koldioxidreduktionen bara en bråkdel eftersom hela produktionskedjan i inte är så CO2-effektiv. Etanol är således en återvändsgränd, och det är värt att nämna att det man tillverkar etanol av får man ett långt större utbyte av genom att bränna det direkt och utvinna värme ur (samt eventuellt elektricitet i värmekraftverk).
Så: bensin -> diesel = en kraftig koldioxidreduktion.
Denna information har politikerna haft, men Sveriges politiker har straffskattat diesel samtidigt som Europa gett diesel fördelar, och så fortsätter man nu (bortsett från en engångsbonus för diesel vid nybilsinköp, vilket är ett helt inadekvat incitament).
Slutligen är ett skäl att inte höja priset på fordonsbränsle så fruktansvärt exakte det du skriver om, nämligen att människor inte minskar sin förbrukning vid ett högre pris. Det är ungefär som mjölk- eller brödpriset! Det finns inga stora bilar för en tre- eller fyrbarnsfamilj som bara drar 0,45 liter, men det finns diesel som är nästan så snål, fast den gör politikerna dyrare. Ja: puckon är de!
–
(*) 10 procent av produktionen tar i anspråk 40 procent av Europas åkermark; en sådan nivå ger alltså livsmedelsbrist!
Nej, förresten. Puckon är de *nog*, borde jag ha skrivit. (Jag gillar inte att jag skrev puckon; jag gillar inte något som kan tolkas som populism.)
Jag tror inte du riktigt var med på vad jag menade. Åker själv Audi A6 4,2 q med V8. Så på mig får de in rikligt på sina höjningar. Miljön mår inte bättre av mitt bilval, MEN det gör den inte av att jag betalar mer heller.
Jaa…ni…rapport från Stockholm och verkligheten. Jag sitter ca 2 timmar om dagen i kollektivtrafiken, åker snällt in till en sk infartsparkering och åker sedan tåg och byter till t-bana. Sambon åker bil, då det är det enda som funkar, óch vi har ca 2500-3000 sek i månaden i bensinkostnad + kostnad för kollektivtrafiken.
De flesta av mina Vadstenavänninor har ca 2 minuters gångväg till jobbet…..
Hej!
Du måste försöka förstå att det inte är för att jäklas med dig som de föreslår högre bensinskatt. Det är för att vårt klimat inte orkar med så mycket som vi har spridit ut. När du förstår det kan du lättare ta till dig budskapet att du kan försöka ändra ditt beteende ett steg i taget för att minska på dina utsläpp. Det är den allra bästa åtgärden. Om du och andra struntar i detta kommer det att bli mycket stora kostnader längre fram då vi alla får betala för att bygga om vägar, göra tunnlar för vatten osv. Redan idag ökar t ex rasrisken på vissa vägar pga ett varmare klimat. Klarnar det nu för dig?
Du måste förstå att jag fattar. Jag tror dom flesta fattar att det är skadligt för miljön med alla utsläpp. Det är sättet de ska minska utsläppen på som inte fungerar. Om vi nu låtsas att jag tror de jäklas med mig, ställer jag bilen då, Nej jag behöver den, till och från jobbet , jag behöver den i jobbet Och jag behöver den till andra ärenden. Nu när vi låtsats detta, vi säger en månad. Har miljön skonats en enda liten gnutta på att de nu ”jävlats” med mig. NEJ . Jag har åkt ca 100-200 mil precis som vanligt. Jag har betalat någon hundralapp eller två extra under månaden som gått, inte för att jag vill, men måste och kan. För att det ska klarna lite för dig så är det så här det ser ut, inte bara i mitt lilla liv , utan i de flestas liv. Jag är ingen förespråkare för det jag nu ska skriva , men ska man skona miljön så får man ta i lite. Stoppa trafiken i städerna, då menar jag stoppa. Inte ta betalt för att åka in. Vi har helt enkelt för mycket pengar i Sverige för att det ska fungera. Det är precis det de vet och passar då på att tjäna pengar på miljöfrågan.
Nej, det är inte för att de vill tjäna pengar på miljöfrågan. Det blir ännu högre kostnader längre fram om vi inte gör någonting nu. Du skriver att du måste ha bilen. Ja, det säger alla i hela världen. Det är därför klimatet har förändrats, för att vi inte kan tänka annorlunda. Så om du verkligen vill tänka på en bättre miljö och klimat, kom med ett förslag hur vi kan göra det i praktiken då. Att bara tjurigt klaga på politikernas förslag hjälper ju knappast eller hur.
Ps
”att ha råd” – om du tjänar 25.000 kr i månaden så tillhör du de allra rikaste på jorden. Du har råd, det handlar om att prioritera. Men reklamen har gjort lite programmering i din hjärna och lagt in ett program som heter ”KONSUMERA MERA”.