Vadstena och en ovanligt tråkig logotype (vad f-n hände här egentligen?)

Det här att jag ständigt irriterar mig på saker. Människans alla dumheter. Eller som idag – en slarvigt utförd grafisk profil. Idag fick jag se kommunens nya platsvarumärke. En kommunikationsbyrå har tagit fram en ny profil som – i mina ögon – är provocerande menlös och intetsägande.

Platsvarumärket Vadstena – en profillös profil | © Janne AJag vet inte om det är det fullständigt identitetslösa valet av typsnitt (det ser ut som Helvetica) eller den märkliga symbolen (ett träd av böcker?) – eller kombinationen av de båda – som gör att jag upprörs. Men resultatet är otroligt karaktärs- och profillöst.

Så jag läser historien om varumärket de har tagit fram. ”The Brand Story”. Om vad och varför. Jag läser ”i Vadstena råder en alldeles särskild, nästan magisk atmosfär”. Jag läser om kontrasten mellan lugn och energi, om rekreation och inspiration, om engagerade och kreativa människor och företag. Jag läser om en plats där man vill ”vända på perspektiven och våga testa nya, oväntade saker”, om mötet mellan historia och framtid … och det låter fantastiskt, sprakande, spännande, inspirerande och lustfyllt ihop med all den där spännande historian som Vadstena är byggd på.

Sen ser jag den där orange fyrkanten och fattar f-n ingenting.

Skriv en kommentar, då blir jag glad!


Den här webbplatsen använder Akismet för att minska skräppost. Läs om hur din kommentardata behandlas.