Därför hördes tjutet i städerna
(tidningen har nyhetstorka)

Det blir en smula komiskt (eller patetiskt) när lokaltidningen här i byn försöker sig på lätt missvisande och överdrivna clickbait-doftande rubriker för att jaga klick till sin sajt. Idag ville de få VMA-signalen (viktigt meddelande till allmänheten) – som testas fyra gånger om året – att låta som något nytt och lite skrämmande. Vilket är ganska märkligt med tanke på att den har tutat och testats sedan 30-talet.

Men jag antar att de inte har något vettigt att skriva om (?).

Det tråkiga är att jag har sett det här allt oftare och jag tycker att det är sorgligt att de använder sig av den formen av rubriksättning i jakten på besökare. För i takt med ökandet av tramsiga och missvisande klickjaktsrubriker, minskar trovärdigheten.

Synd också att de verkar ha missat att backlashen för den där trenden redan är i full rullning och att t.ex Google och Facebook arbetar för att minska effekterna av clickbaits. Och är lokaltidningen inte försiktig kommer de framöver att tappa besökare och riskera att fastna i filtret istället för att synas i flödet.

Läs andra bloggar om , , , , , , ,

Skriv en kommentar, då blir jag glad!