En dag i Örebro – Open Art 2019

Jag gjorde Örebro och Open Art. ”Skandinaviens största biennal för samtidskonst”. Jag brukar älska det. Tycka att det är spännande, fantastiskt och både svinbra, uselt och roligt.

I år inte så mycket så.

Det här var nog den tråkigaste av alla de jag har besökt. Det är ingenting som ger mig den där wow-känslan som jag vill ska infinna sig. Kanske har jag för höga förväntningar. Eller inte. Jag tycker att man kan ha det. Det är som att det finns så många fina idéer där bland verken, men samtidigt känns det som att många av dem är slarvigt genomförda. Istället blir upplevelsen nästan som en axelryckning.

 
Översta bilden: Out/Judy and Dorothy (The song from Somewhere) av franska Elsa Tomkowiak (f. 1981).
 

Filthy Luker & Pedro Estrellas ”Octupus Attacks” | © Jan Andersson
Filthy Luker & Pedro Estrellas ”Octupus Attacks” där en jättebläckfisk slingrar och kränger sig ut genom fönstren på slottet. Eller har den precis smitit in?
 

Karima Klasen (f. 1972) från Tyskland ”Razzle dazzle” | © Jan Andersson
Karima Klasen (f. 1972) från Tyskland och hennes ”Razzle dazzle” där besökarna blev en del av verket.
 

Ulrika Sparre (f. 1974), Sverige | © Jan Andersson
”Don’t fear tomorrow, I am already there” – Ulrika Sparre (f. 1974) från Sverige. Hennes ord fanns utspridda både här och där.

Skriv en kommentar, då blir jag glad!


Den här webbplatsen använder Akismet för att minska skräppost. Läs om hur din kommentardata behandlas.