Borta

En artsy fartsy dag i Norrpan

Det var en lugn och skön morgon och det var frukost och tillbaka till sängen innan dagen började. Mjukstart som det ska vara. Sen drog Ida och jag iväg till Norrköping för invigning av vår kompis Åsas utställning ”den inre världsutställningen” och när vi hade gått runt där, lyssnat på tal, kollat och pratat med folk så åt vi en svulstig pastalunch i Knäppingsborg innan vi åkte hem till byn igen.

Konst i den inre hamnen
Konst i den inre hamnen.

Efter en dag äter man svullig middag. Det är sen gammalt

Efter en lång och fullmatad museumsdag var jag hungrig som en liten varg och behövde mat, så jag åkte in till Helsingør och traskade iväg till Vaerftets Madmarked. Det blev tre olika tacos hos Nicoleta och Romulus ”Tacos Mexico” och efter det blev jag kollaps-mätt.

Sen samlade jag ihop mig själv, rörde mig mot färjan för att åka hem till Sverige igen och här nedan kan du se några små korta klipp från muséet.

Isländsk humor och allvar, Georgiskt och Nans beroende

Största delen på Louisiana var utställningen med isländske Ragnar Kjartanssons retrospektiva ”Epic waste of Love and Understanding”. Humor blandat med allvar och en riktigt kul upplevelse.

Bilden ovan: ”Rädd man” är en rädd man på en avsats högt över besökarna, en tvärtom Hollywood-kliché.

Tavlor målade under Biennalen i Venedig

En av salarna är täckta av porträtt som målades under Biennalen i Venedig. En varje dag och det blir som en serie i lätt förfall. Utställningen är fylld med målningar blandas med filmer och installationer som blandas med performances och det är kul, det är allvar och det är omslutande och bra.

Målningar blandas med filmer som blandas med performances.
Gitarrbalett

”The Visitors”

Videoinstallationen ”The Visitors” är en omslutande upplevelse på nio skärmar där Kjartansson och hans vänner uppträder ensamma i var sitt rum i en förfallen herrgård. Det är snyggt och vemodigt på samma gång.

Nan Goldin ”Memory Lost”

Sen vandrar jag vidare och får se Georgiske Niko Pirosmani som jag tyckte var ganska ospännande och hamnar sen framför fotografen och aktivisten Nan Goldins ”Memory Lost” – ett 24 minuter långt bildspel med ljud som både är poetiskt och sorgligt. Där blir jag också arg och morrar surt åt några besökare bakom mig – en mamma och hennes två tonårsbarn – ”Could you please shut the fuck up so we others can listen”. Då gick de istället. Bra det.

Bland Kenyansk arkitektur och stora konstsamlingar

Fikastart på museumdagPlötsligt hamnade jag nere i Danmark och på Louisiana Museum of Modern Art. En liten utflykt till mitt favorit­museum och en bra kontrast till det där haveriet jag såg nere på Serralves i Porto.

Jag började med en fika för att skumma igenom programmet och innehållet på utställningarna. Sen gick jag ner en trappa och började med att kolla in arkitektur­utställningen från Kenyanska Cave Bureau.

Cave Bureau på Louisana

Det är stora spännande installationer, grottor och framtidstankar för människa och natur. I en av salarna har de ”återskapat” en del av en grotta (se bilden överst).

Sen fortsätter jag genom salar och kollar på ”From Bacon to Bourgeois” – en samlings­utställning med konst från museets samlingar. Blandat och kul. En del har jag sett förut och annat är (för mig) nytt.

Ding dong säger apan
Ding dong säger apan lite slumpartat om man trycker på en knapp.

Konst i rum och mycket folk
Stor konst i många rum … och mycket folk.

Ett osammanhängande babbel

Jag slängde ihop en bunt med små videoklipp jag filmade när jag var nere i Porto och satte ihop till ett längre klipp. Det är elva minuter och fyrtiosju sekunder av nonsens och osammanhängande babbel (med textning om man vill ha det).

När eftermiddagen kommer blir det resa (Hej då Porto)

Jag går tillbaka till hotellet och hämtar min väska och letar mig sen ner i metron som tar mig ut till flygplatsen. Det funkade väldigt smidigt och det här är tydligen mitt nya jag – som åker kollektivtrafik.

Incheckningen gjordes redan i morse vid frukostbuffén och kön till säkerhetskontrollen är onödigt varm. Ingenting piper om mig och allt följde med – ingen förlust av dyrbara ägodelar den här gången. I väntan på plaet sätter jag mig på ett ställe och äter en toast.

Innan planet lyfter är man på marken

Sen lyfter planet mot Amsterdam. Jag gillar’t inte riktigt. Flyga är onaturligt och tanken på krasch finns där. Plus, det är segt. De brusreducerande lurarna håller i alla fall allt oväsen borta.

Bredvid mig sitter en kille (som inte verkar kunna sitta still) med en bok av Stephen Fry – som han läser högt för sig själv på portugisiska. Med lurar på hörde jag mummel och trodde först att han pratade med mig, men läsa högt är tydligen bra för honom och senare under resan kunde han inte sluta prata när han väl börjat, men han var trevlig så det var okej ändå.

På Schiphol i Amsterdam går tiden långsamt.

KLMs flygplansmat är bortom tråkig. På båda flighterna ner fick man ost- och marmeladsmörgås. Samma på hemvägen. Fast den första tackade jag nej till. Tur man får fri dryck i alla fall. Schiphol är inte så spännande heller när man har en timmes dötid. Men det var ju skönt att slippa stressa mellan landning och anslutande.

Sen fortsatte nästa plan något försenat till Linköping och det landar strax innan tolv. Med väskan i hand var det bara att gå ut till bilen. Handbagage och små flygplatser är f-n najs på det sättet. Sen rullar jag hem till mitt.

Borta bra men hemma bäst. För nu i alla fall.

Man strosar runt och väntar in tid som ska komma senare

Frukost. Svulstig, långsam och skön. Jag gillar den här grejen att få en liten Pastel de Nata som efterrätt. De är löjligt goda. När jag är klar och redo går jag ner och checkar ut mig från hotellet. Väskan lämnar jag kvar och ger mig ut på stan igen.

Mellan husen – de sockersöta små butiksfasaderna.

Sen går jag till en annan del av stan där jag inte varit förut. Jag strosar gator och det är mindre turistigt och verkar vara mer dit Portugiserna själva rör sig. Typ. Jag sitter en stund på en liten uteservering och dricker en läskeblask. Den var orimligt söt, men kall och efter halva tröttnar jag. Så jag slurpar i mig en sista klunk och strosar vidare och letar skugga. Jag orkar inte bli varm och svettig när jag nu inte längre har en dusch att använda.

Man strosar runt och väntar in tid som ska komma senare
Gågata med butiker

Den sista halvtimman blir jag lite rastlös i och med att jag mest går och väntar på att åka. Så jag hyr en elscooter en liten stund. Jag är lite småtrött i fötterna och åker och kollar kvarter jag inte sett förut.

opubl
Fina, men slitna kvarter.

Efter kultur äter man mat

När jag är klar med museet letar jag upp en busshållsplats och sätter mig på 207:an (samma som när jag åkte till) och gissar mig tillbaka till ”mina kvarter” och plötsligt händer det (!). Jag känner igen mig, trycker på stoppknappen och trillar ut ganska exakt där jag tänkt mig. Mitt lokalsinne fungerar? Det var något nytt.

Fatta att jag typ tycker det är exotiskt att åka buss. Vem är jag ens?

Det är spännande att åka buss
Det är spännande att åka buss. Eller?

Så jag landar på en uteservering, tar ett glas vin och kollar på en ”tråkig” meny och går till ett annat ställe för en väldigt sen lunch. Det blir supergoda små tacos. Mer av en munsbit kanske, men jag tänker ju att jag ska ut senare och äta ”på riktig”. Det här med semester är väldigt najs.

Jag är för tidig för Porto
Jag är för tidig för Porto.

Senare äter jag tydligen baklängesmiddag och börjar med en löjligt god caramelo och lima sorbet på ett dyrt gelatoställe. När solen sjunker blir det plötsligt kallt (allt är ju relativt, men typ 22°). Sen hittar jag ett ställe på en av bargatorna. Där blir det en Aperol (såklart) och fortsättning på det mexikanska temat med mat på Zapata. Egentligen kanske inte så hungrig, men mat måste man ju ha. Personalen däremot känns … inte lika bra. Det är första gången jag upplever det eftersom alla annars är så jäkla bra och trevliga.

Tydligen ska gatan jag sitter på (Cândido dos Reis) leva upp framåt elva-tolv på natten. Vissa ställen har inte ens öppnat. Hur jag nu ska kunna hålla mig vaken tills dess!? När klockan är nio börjar jag att gäspa.

Boiiiiooiiing.

Nere vid floden
Nere vid floden.

Jag tar en elscooter igen och drar ner till flodkvarteren. Det är mycket folk, men jag orkar inte riktigt att vara vaken efter ännu en lång dag, så vid kvart i elva avslutar jag istället (med en lätt huvudvärk efter vad jag tror är för lite vätska under dagen). Det där att fylla på med vatten är ju en sån där typiskt bra grej som jag tydligen ibland inte är så bra på att komma ihåg.

Överdrivet pretentiöst blir bajsnödigt de Luxe

Efter morgon, frukost och allt det där ger jag mig ut på äventyr. Jag skaffar ett busskort, letar busshållplats och åker en halvtimma bort från stadskärnan till Serralves – Museum for contemporary art. Jag tänker att det är ju kul.

I entrén sitter en man och läser tidningen på en flodhäst.

Det är en utställning med Allora & Calzadilla Entelecy (har jag aldrig hört talas om) och när jag går runt där så suckar jag mest och blir lite smått irriterad. Det är så bajsnödigt att jag häpnar över dess töntighet.

Det är ljudinstallationer och det låter överallt. Surr. Ett ”oum”. I näst intill tomma lokaler. Ingenstans hittar jag information om verken.

Ljud i rum och på skärm

Senare, i andra rum, blir det mer traditionellt. Men där hänger tavlorna tätt och inprängda mellan tapeter av sig själv. Det blir lite som att man inte kan se skogen för alla träd. Kontrasten mot de tomma rummen blir konstig och jag upplever att den delen är väldigt konstigt upphängd. Kan man inte se verken så är det ju ganska misslyckat.

Bajsnödig utställning
Det är både bajsnöndigt och mer traditioellt

Sen blir jag dagens hjälte när jag hittar en mobil på marken. Jag plockar upp den och tänker att jag lämnar in den i entrén sen när jag kommer tillbaka. Efter en minut ringer den och en fransk mamma med massa ungar blir glad när hon får tillbaka den.

I Serralves villa bredvid museet är det en liten (och ganska ospännande) mixutställning med Miró och Alexander Calder. Villan i sig är mer kul än utställningen och parken som hör till är vacker och skönt skuggig i solskenet. Jag hittar en glugg där jag köper en iskall ananasläsk och sitter i skuggan och bara chillar en stund innan jag lämnar parken och muséet.

Elscooter när fötterna blir trötta och mat i magen

Lätt trött i fötterna hyr jag en elscooter för att slippa gå uppför den väldigt långa och branta vägen upp till terrassen vid Mosteiro da Serra do Pilar som verkar vara en av de högre punkterna i stan. Bäst utsikt hittills. Sen fortsätter jag med scootern över höga bron (och blundar nästan av skräck när jag kör över), hittar ett torg där jag parkerar, sätter mig på en uteservering och dumglor på folk samtidigt som jag dricker en kall liten öl och mumsar på en skål snacks innan jag fortsätter någonstans runt olika kvarter. Jag tror jag gått vilse en stund innan jag upptäcker ”aha. Är det här jag är”.

Vilse eller inte vilse, det är frågan

Strax efter fyra drog jag mig tillbaka till hotellet en stund innan kvällen . Sex timmars promenad (minus en kvart scooter) gör fötterna lite trötta.

Jag ger mig ut och hittar en restaurang och bredvid mig sitter en kedjerökande fjant som tar två cigg innan maten (som står på bordet). Jag hatar hen eftersom samtidigt som jag fick in min mat, tände hen nästan demonstrativt sin tredje cigg på ungefär 20 minuter. Men maten var god. Kyckling brukar ju vara det.

Sen hoppar jag upp på en elscooter igen och åker bort till brojäveln. Jag tänkte att jag skulle ta en kvällsbild därifrån. Mörkret gör att höjdskräcken håller sig lugn.

Skräckbron i kvällsdräkt
Skräckbron i kvällsdräkt. I bakgrunden syns katedralens torn som jag besökte på förmiddagen.