Inlägg taggade med roadtrip22

Louisiana Museum of Modern Art

Hmm… mycket sömn blev det inte. Första natten borta sover jag alltid uselt. Antar att det är ovanan med alla konstiga ljud och inte min säng. Men uppe tidigt var jag för en liten, men trevlig hotellfrukost. Sen gav jag mig iväg bort till Humlebæk för att hänga på Louisiana hela dagen.

Bilden ovan: Favorit i repris: Yayoi Kusamas ”Gleaming Lights of the Souls” är som att befinna sig i evigheten.

Louisiana Museum – nya verk till samlingarna
”Nya verk i samlingen” är en blandad kompott av allt möjligt. Nytt och nytt från tidigare utställt.

Sommaren bjuder på fem utställningar — Alex Da Corte, Forensic Architecture (som var intressant, men kanske inte speciellt kul att kolla på), Dorothy Iannone, Diane Arbus och ”Nye værker i samlingen” — så det kändes inte bara som ovanligt mycket att se, utan även spännande återseenden från förr och en hel del annat smått och gott … där vissa grejer kanske inte är så jättespännande.

Louise Bourgeois ”Spider Couple”
Louise Bourgeois ”Spider Couple” är två stora och obehagligt spretiga spindlar som nästan omfamnar varandra.

Jag var där redan när portarna slog upp, men herrejösses så mycket folk det trillade in bakom mig. Det hade jag inte riktigt förväntat mig. När jag fikade på muséets restaurang var det f-n kaos där och personalen verkade mest irra omkring. Kaos I tell you.

Alex Da Corte
Att kliva in i Alex Da Cortes värld är som att gå in i ett rosaskimrande vansinne.

As Long as the Sun Lasts av Alex Da Corte
Ute på gården fanns även Alex Da Cortes ”As long as the sun lasts” med en stor blå Big Bird som sitter och gungar och snurrar över terrassen.

Diane Arbus på Louisiana
Mest intressant (för mig som fotointresserad) var kanske Diane Arbus och hennes stora retrospektiv med enorma mängder bilder.

Som vanligt var det en väldigt blandad kompott och en fullsmockad dag. En heldag på museum gör en lite mör i fotsulorna (trots bekväma skor) och lite trött i skallen efter alla intryck och människor som beter sig (för människor kan f-n inte bete sig). Under den obligatoriska rundan i muséebutiken hittade jag en bok – ”The History of Graphic Design” som såg ut som en kul bok att ha. Efter det kände jag mig väldigt klar och åkte jag tillbaka till Helsingør för att hitta någonting att äta.

Man hänger i en liten stad på andra sidan sundet

Jag kommer till ett väldigt skönt Helsingør. Det är lite smågrått, men skönt och jag strosar gator, sätter mig på en uteservering och glor på folk. Jag blev sugen på asiatiskt när jag såg att det fanns en restaurang jag passerade, så där åt jag den konstigaste ”stekt kyckling med grönsaker och ris” jag någonsin ätit. Den var kanske inte äcklig, men inte god heller. Istället för vad jag trodde – en fräsch tallrik – badade allt i en märklig brun sås. Inte så kul och där äter jag aldrig igen.

”Han” i Helsingørs hamn av konstnärsduon Elmgreen & Dragset
Den lille havsfruns lillebror – ”Han” – sitter och tittar där nere i hamnområdet. Han ser ganska cool ut i sin blanka hudkostym. Gjord av konstnärsduon Elmgreen & Dragset.

Sen gick jag bort till Kronborg slott, men då började det spöregna och åska (som tur var hade jag en regnjacka med mig, men det blev lite trist att gå omkring där i slotts­området – som dessutom höll på att stänga för dagen). Så jag gick tillbaka in mot ”city”. Regnet slutade, så jag gick lite kors och tvärs för att se hur Helsingør ser ut (fint). Jag satte mig på en uteservering och sippade på en öl en stund. Men kort därefter började jag gäspa och en stund där efter kom regnet tillbaka, så hotellsängen lockade väldigt mycket efter en lång dag.

Istället för ett regnigt hemma

Det var en väldigt regnig morgon, så jag åt lite frukost, gjorde mig i ordning och packade sen ihop en väska och slängde mig iväg ut på vägen. Jag åkte E4:an söderut och det är en liten roadtrip till en annan plats någon annanstans. Dit näsan pekar.

Färjan mot Helsingør
Idag pekade näsan mot Helsingør som syns där på andra sidan vattnet.