Miljötomtar

Miljöpartisten Karin Svensson Smith vill tydligen att CO2-avgiften ska höjas. Och javisst, det är ju en jättebra idé.

Eller inte.

Jag säger som jag gjort förut: Det är lätt att sitta i Stockholm (eller någon annan av de större städerna) och säga såna där saker där det finns en väl fungerande kollektivtrafik. Här på ”landet” där jag bor är det inte riktigt lika utbyggt … eller knappt alls.

Sen säger hon något om att det ”låga” bensinpriset är dåligt ”för det kommer att bli dyrare och då är det lika bra att man anpassar sig för det”.

Jo, det brukar ju se ut så. Speciellt om lägger på en massa skatter och avgifter.

”…om vi ska kunna klara oss ur den här krisen med ökad arbetslöshet så behöver vi statliga medel att spendera på järnvägar och spårvägar och sånt”

Och sånt?

Jorå, ”och sånt” är precis vad som behövs för att minska arbetslösheten och rädda miljön.

BloggRegistret.seKlicka på den svart/vita rutan här bredvid så blir jag glad! Läs andra bloggar om , , , , , , , , , , , , , , , , ,

0 kommentarer

  1. Svara
    Olle mån 24 nov 2008, 21:21

    Att inte storstadsmiljötomtarna kan inse vad majoriteten av svenska folket anser om deras ständiga skattehöjningar nångång… Folk kör det dom måste köra. Folk kör inte bil för att skita ner miljön, utan för att dom inte kan ta sig till målet på ett annat sätt som funkar. Blir bensinen dyrare så sparar man in på nåt annat istället, för bilen är trots allt det viktigaste för alla oss lantisar. 🙂

  2. Svara
    Ove mån 24 nov 2008, 23:36

    Bensin är i själva verket fruktansvärt billigt som det är nu, tänk på alla systemeffekter av förbränningen av bensinen, kostnader som alla konsumenter slipper betala.

  3. Svara
    Janne tis 25 nov 2008, 08:21

    Ove: Nej. Det är inte speciellt billigt alls faktiskt. 60% av bensinpriset är skatter, dessutom är det moms på skatten.

  4. Svara
    CB:t tis 25 nov 2008, 08:44

    Om de ändå använde skatterna till att bygga ut bussar och järnvägar, så att folk fick MÖJLIGHET att ställa bilen i större utsträckning än i dag, då hade det ju varit en mening med det.

  5. Svara
    Janne tis 25 nov 2008, 09:12

    Du har så rätt.

  6. Svara
    "Miljötomte" tis 25 nov 2008, 11:25

    Det är inget fel på individen som åker till jobbet varje dag, det är inte olagligt och det är inte ”fult”. Men hallå vakna upp ur den där cynismen om skatterna, kolla lite på debatter och sätt er in i politiken lite. Tror ni inte på att miljön behöver lite hjälp på traven. Samhället behöver byggas om och behöver bli mer lokalt. Just nu smälter isar pga onormal temperaturhöjning, tempkurvan följer industrialismens utveckling. Ni kan välja att fortsätta att bara klaga på skatten eller så kan ni vara med och hjälpa till med förslag på annorlunda sätt att leva. Om ni vill och tror på det förstås?
    Håller helt med CB:t. Miljöpartiet är ett av de partier som har såna idéer men nuvarande regering prioriterar inkomstskattesänkningar framför investeringar i järnväg t ex. Och den regeringen valdes av en majoritet av svenska folket. Vad röstade ni på?
    Visst är det kul med mer pengar i plånboken men det brukar leda till mer konsumtion av prylar och resor som …… ja ni vet.
    Köp gärna lokalodlad mat, ta långa tågresor i Sverige för pengarna, slösa de gärna på sånt som inte skitar ner. Allt är inte cyniskt svart, det finns alternativ och engagera er gärna politiskt så får ni en chans att påverka åt ert håll. Annars bestämmer de ju åt er, inte sant. Hur vill ni ha det med allt?

  7. Svara
    Janne tis 25 nov 2008, 11:37

    Det hade varit väldigt fint om pengarna hamnade där de ska. Om ”miljöskatterna” verkligen gick till miljön. Men det funkar inte så.

  8. Svara
    Ove tis 25 nov 2008, 13:07

    Janne, men faktum är att det ÄR fruktansvärt billigt oavsett hur stor andel som är skatt. Köper du en liter bensin gör du en riktigt bra affär samtidigt som försäljaren gör en riktigt bra affär. Dock framstår det som en dålig affär för Gustav 73, Emma 16, Ahmed 27 samt vilka namn du nu kan komma på, dvs. systemeffekter.

    Naturligtvis borde alla skatter gå till bygga ut just järnvägar och satsa på teknik för lägre energiförbrukning osv., där har regeringen och tidigare regeringar floppat totalt. Men åter igen, att påstå att bensin är något annat än riktigt billigt är fel, det är en illusion av att det ska gå att på ett enkelt sätt frakta stora volymer från punkt A till B. Sen betalar man ju inte för de faktiska kostnaderna som skulle krävas för att avlägsna utsläppen.

    Illusionen bygger på att bensinen reellt sett har blivit något dyrare de senaste 50 åren. Jämför man med den faktiska nyttan som bensinen ger kan man nästan påstå att den är billigare än för 50 år sen, dvs. bilarna är bensinsnålare jämfört med 50 år tillbaka, vägarna är bättre, lastbilarna kan frakta mer per liter bensin osv.

Skriv en kommentar eller berätta något kul – då blir jag glad!


Den här webbplatsen använder Akismet för att minska skräppost. Läs om hur din kommentardata behandlas.