Inlägg taggade med sommartripp2021

Coronapasset och en lång dag
Sommartripp, slutet

Det har ju varit mycket prat om det där coronapasset. Det behövde jag inte visa alls när jag åkte av färjan i Danmark. Det fick jag däremot göra på muséet. De har som krav att man ska vara dubbelvaccinerad och/eller frisk med ett nytaget test för att få komma in och titta.

Efter Louisiana och en heldag i konstens värld igår så vände vi bilen och åkte upp på färjan igen, sen motorvägen hem. Så sent igår parkerade jag min bil hemma på min parkering och kröp sen ner i min egen lilla säng. Jag somnade efter typ en halv minut. Heldag och resa gör mig tydligen trött.

Idag har jag noll och inga planer. Det känns väldigt skönt.

En dag i konstens konstiga värld
Sommartripp, del sju

Jag vaknade i Ystad och efter duschen, frukosten och ihoppackandet av mina grejer så åkte jag och hämtade Ida och vi åkte västerut. Helsingborg. Upp på färjan och sen bort till Humlebæk. Det är den gamla favoriten Louisiana som är på tapeten idag och det är alltså en riktig museumdag. Men först åt vi en god lunch på deras restaurang och sen strosade vi runt där i fyra-fem timmar. För det är alltid kul att vara där och strosa runt bland konst, konstigt och annat.

Sommarens utställningar är fem:
Karin Mamma Andersson, Dr. M møder, Pia Arke, Mor! och Arthur Jafa.

Bilden överst: Svenska Karin Mamma Andersson är huvudnumret av sommarens utställningar. Både lekfullt och lite humoristiskt samtidigt som det finns en hel del melankoli och något … skevt.

Kaari Upson – Mammas ben – Louisana Museum
Mammas ben” var som stora köttstycken som hängde som en skog.

Yayoi Kusamas installation ”Gleaming Light of the Souls” på Louisiana
Yayoi Kusamas permanenta installation ”Gleaming Light of the Souls” upplever jag varje gång jag är på Louisiana. Man tröttnar aldrig på att stå där inne i evigheten.

”Maternity dress” av Jean-Paul Goude i samarbete med Antonio Lopez — Louisiana Museum
Till ”The Grace Jones Show gjordes 1979 en ”Maternity dress” av Jean-Paul Goude i samarbete med Antonio Lopez

Nästan som att komma hem
Sommartripp, del fem

Hej hej gamla Ystad! Igen. Som jag brukar på somrarna och ibland annars. Nu länge sedan på grund av coronaåret. Jag lyxar till det och bor på det gamla vanliga hotellet. För att det är skönt att ha ett eget kryp-in även om man hänger med de gamla vännerna. Skön, men blåsig dag och först blev det en fika med Lotta och hennes bror som också var på besök. Sen ett glas vin på Rooftop-baren.

Sen avslutade jag dagen hemma hos Anna. Och där var också Ida och jag fick massor med mat så att jag blev alldeles trött. Vi gick ut på stan och åt en glass också. Och gäspade. Så blev jag tvungen att gå hem och sova.

Nästan som att komma hem. Sommartripp, del fem
Utsikten från Ystads nya skybar är trevlig.

Ett litet stopp i Åhus.
Sommartripp, del fyra

Jag lämnade Karlskrona och hamnade i Åhus. Ett kort litet stopp på vägen bara för att se – eftersom jag aldrig varit där. Det ligger fint vid havet. Så jag hamnade på stranden där jag knäppte en bild och strosade runt en stund. Inte för att jag ville bada, men för att jag ville se. Men trots det stoppade jag ner fötterna och benen där i vattnet och det var nästan lite skönt.

Jag badade fötterna i Åhus
Det fanns maneter som guppade runt där i vattnet. Men de verkade helt ofarliga och menlösa.

Sen fortsatte jag söderut. Längs kusten och genom Österlen. Jag passerade Kivik och tänkte stanna där också en liten stund. Men det var så sjukt mycket bilar och människor, så jag sket i det och åkte vidare istället. Sen tröttnade jag på all trafik och tog en annan väg, bort från kuststräckan. Tydligen så kickar årets Kiviks marknad igång senare i veckan och det kanske drar till sig extra mycket folk redan nu.

Otrevlig surkärring i Karlskrona
(sommartripp, del tre)

Jag strosade runt på stan och solen tittade fram. Jag tog kort på vattnet och det blev en panorama över delar av stan och öar. Jag tog en öl på en uteservering (alkholfri såklart eftersom jag kör bil) och fortsatte sen att strosa omkring och kolla på gator, torg och människor. Fin stad. Fint med allt vatten runtomkring. Fast lite tråkig… Kanske är det att det är måndag som gör det, för det är inte direkt livat på stan.

När jag stod och försökte knäppa ett kort på den ena av kyrkorna på torget började en riktig surkärring (fast väldigt ung) att gnälla om att jag tog kort. Men hon gav mig ingen chans att svara. Istället stod hon där på trappan till kyrkan och hotade att hon skulle anmäla mig ”om jag använde bilden”.

Jaha, gör det då.

Nu hann jag ju aldrig knäppa en bild, men anmäla mig för vad undrar jag? Att jag tog kort på en av stadens landmärken? Nu vet ju jag att man får fotografera eftersom jag har all rätt på min sida att ta kort på offentliga och publika platser. Att hon eventuellt skulle råka synas som en liten prick i ena hörnet av bilden har hon ingenting att säga till om. Jag skulle till och med kunnat ta en närbild på henne och ändå ha rätten på min sida. Så dra åt helvete din idiot (tänkte jag).

Så jag blev sur och åkte till hotellet istället.

Taket inuti Vämö kapell, Karlskrona

Men insidan på Vämö Kapell var fint.

Vart är jag nu?
(Sommartripp, del två)

Hej du sydostliga stad. Dig har jag aldrig varit i. Lunchhungrig som en liten varg försökte jag hitta något att äta, men eftersom energinivån var lite låg tog jag första bästa som kändes lockade – Thaibuffé. Lite slabbigt, men det var helt okej. Så jag fick ny energi och gav mig ut på upptäcktsfärd i staden.

Men sen är det den där lilla grejen med svenska städer. De är ganska mycket samma vart man än kommer. Vissa är lite finare än andra. Men ändå otroligt lika varandra. Men vatten – som i den här – är viktigt för en stads atmosfär. Vattenstäder är helt enkelt bättre än de utan.

Sen åkte jag bort till hotellet (som ligger lite off eftersom allt annat var så väldigt fullbokat) för att checka in. Efter det var klart åkte jag in till stan igen.

Fredrikskyrkan på torget i Karlskrona

Vart är jag på väg?
(Sommartripp, del ett)

Jag ställde klockan på åtta, men vaknade sju. Lugn söndag blev pigg måndag idag. Så jag duschade, frukostade mig och gjorde mig i ordning. Sen packade ihop min lilla väska och satte mig i bilen. Det är utflyktsdag, på vägar jag aldrig åkt på förut (jag undviker motorvägar), för att se platser jag aldrig sett. För det är så man gör när man har semester.

Någonstans behövde jag kissa. En stor mugg kaffe och en vatten fyller tydligen på. Så jag stannade och råkade köpa ett par jeans och en skjorta. För det var billigt på en stor outlet och det kan ju vara bra att ha när man är ute och åker.